مجله آنلاین حقوق

www.lawpdf.ir

دانشجویانی که تلفن‌همراه خود را به حمام و دستشویی می‌برند

تاريخ : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ | نويسنده: تارنمای خبری تحلیلی مهر خانه | دسته جرم شناسی, گفتگو | |چاپ مقاله

 نشست «خانواده و رسانه‌های نوین» با حضور دکتر مهرداد ناظری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، دکتر فروزنده جعفرزاده‌پور؛ عضو هیئت علمی و مدیرگروه جوانان و مناسبات نسلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی و دکتر تهمینه شاوردی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که ۴۵ درصد دانشجویان تلفن‌همراه خود را در حمام و دستشویی همراه خود می‌برند. ۴۵ درصد از آن‌ها بدون این‌که نیازی داشته باشند، به هر بهانه‌ای گوشی خود را چک می‌کنند که نوعی وسواس است. ۴۸ درصد از این دانشجویان هنگام درس خواندن از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند که باعث کاهش تمرکز آن‌ها می‌شود. ۴۸ درصد هنگامی‌که تلفن‌همراه همراهشان نیست، احساس ناتوانی می‌کنند. ۴۲ درصد زمانی‌که با تلفن‌همراه صحبت می‌کنند، توجهی به اطراف ندارند. ۴۶ درصد از این دانشجویان اولین کاری که بعد از بیدارشدن انجام می‌دهند، چک‌کردن تلفن‌همراه است.

25

در ابتدای این نشست دکتر جعفرزاده‌پور طی ایراد سخنانی پیرامون موضوع «سبک زندگی، روابط نسلی و رسانه» اظهار داشت: سبک زندگی ساختی از موقعیت‌های اجتماعی بر بنیان انتخاب‌های شخصی است. سبک زندگی با زندگی مدرن ارتباط دارد و به این معناست که ما می‌توانیم از میان انتخاب‌های مختلفی که داریم، یکی از آن‌ها را برگزینیم و زندگی خود را براساس آن تعیین کنیم. ما براساس این انتخاب‌ها می‌توانیم هویت اجتماعی خود را تعریف کنیم.

ویژگی جوامع مدرن انتخاب‌گری افراد است
وی با اشاره به مفهوم تعاملات و روابط نسلی گفت: در اینجا این مسئله مطرح می‌شود که افراد دارای روابط تعاملی، تفاوتی یا در حال تعارض و گسست هستند. رسانه‌ها نیز به دو دسته رسانه‌های سنتی شامل کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون و رسانه‌های تعاملی شامل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تقسیم می‌شوند. در جوامع سنتی طبقه اجتماعی فرد براساس نظام تولید مشخص می‌شود، اما در جوامع مدرن که ویژگی آن انتخاب‌گری است، افراد سعی می‌کنند با انجام کنش‌های متفاوت، خود را از گروه‌های مختلف اجتماعی تمیز داده و به یک گروه اجتماعی مشخص ارتباط دهند. در واقع، در جوامع سنتی ارتباط فرد با نظام تولید، نشان‌گر طبقه اجتماعی اوست، اما در جوامع مدرن چگونگی مصرف، طبقه فرد را نشان می‌دهد.

افراد با نوع مصرفشان بین خود و دیگران تمایز ایجاد می‌کنند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی ضمن بیان این مطلب که مصرف مجموعه‌ای از مصرف فراغتی، مصرف پوشاک و مدیریت بدن، مصرف کالا و مصرف فرهنگی و رسانه‌ای است، عنوان داشت: افراد با نوع مصرفشان بین خود و دیگران تمایز ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، نوع مصرف رسانه‌ای باعث آشنایی با الگوهای مختلف رسانه‌ای می‌شود. مثلاً ممکن است فرد از طریق رسانه با کالاها و خدماتی مواجه شود که در غیر این صورت، امکان این آشنایی وجود نداشت. در واقع، رسانه آیینه‌ای است که ارزش‌ها را بازنمایی کرده و ابزاری است که الگوهای جدیدی در جامعه ایجاد می‌کند.

جعفرزاده‌پور خاطرنشان کرد: چند سال پیش پژوهشی درباره تلویزیون انجام دادیم و در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به تحلیل سریال‌های ایرانی که بیشترین روابط بین نسلی را نشان می‌دادند، پرداختیم. زمانی که این پژوهش انجام شد، هنوز تلویزیون ملی انتخاب مهمی بود و ماهواره کمتر مورد توجه قرار داشت. به این منظور چهار سریال “نقش بر آب”، “صاحبدلان”، “اولین شب آرامش” و “نرگس” مورد مطالعه قرار گرفت. دلیل انتخاب سریال‌های ایرانی این بود که این سریال‌ها همذات‌پنداری مخاطب را در پی دارد و تأثیر بیشتری می‌گذارد. به همین منظور الگوهایی که در ارتباط با روابط بین نسلی وجود دارد را رصد کردیم تا ببینم تم غالب این سریال‌ها توافق، تعارض یا تفاوت نسلی بوده است.

سرعت تغییرات اجتماعی در کشور ما بسیار شدید است
وی در ادامه بیان داشت: روابط نسلی اهمیت دارد؛ چون تداوم فرهنگ از طریق انتقال ارزش‌ها از نسلی به نسل دیگر ممکن است و اگر این ارزش‌ها منتقل نشود، آن تمدن محکوم به فناست. در جوامع سنتی تغییرات کم و سرعت آن‌ها پایین است و جامعه فرصت دارد خود را با این تغییرات هماهنگ کند، اما در جوامع مدرن میزان تغییرات و سرعت آن‌ها زیاد است و امکان تطبیق با این تغییرات وجود ندارد. یک زمانی در کشور ما ویدئو مسئله‌ رسانه‌ای بود و می‌خواستند با آن مبارزه کنند، اما بعد از آن ماهواره آمد. الان هم برخی تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی را مسئله می‌دانند. توجه به تعاملات نسلی هم اهمیت دارد؛ زیرا سرعت تغییرات اجتماعی در کشور ما بسیار شدید بوده و از آن‌جایی‌که جمعیت کشور ما هنوز جوان است، این مسئله روی چگونگی تعاملات بین نسلی تأثیر گذاشته است.

آنچه تلویزیون درباره روابط بین نسلی نشان می‌دهد، با واقعیت متفاوت است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در تحلیل‌هایی که انجام گرفت مشخص شد که این سریال‌ها بر الگوهای تفاهمی بین نسلی تأکید می‌کنند. در حوزه روابط نسلی شخصیت‌های میانسال و جوان بیشتر با یکدیگر رابطه تفاهمی و تفاوتی دارند، اما رابطه تعارضی در بین آن‌ها کمتر دیده می‌شود، اما شخصیت‌های میانسال و سالمند بیشتر روابط تعارضی و تفاوتی داشتند. این در حالی است که آن‌چه رسانه ملی نشان می‌دهد، با آن‌چه در واقعیت مشاهده می‌شود، تفاوت دارد. مطالعات نشان می‌دهد روابط بین نسلی در کشور ما روی طیفی از تفاهم تا تعارض بین نسلی وجود دارد.

جعفرزاده‌پور ضمن بیان این مطلب که میزان پایبندی شخصیت‌های این سریال‌ها به ارزش‌های فرهنگی- اخلاقی، اقتصادی، قانونی و مذهبی مورد مطالعه قرار گرفته است، عنوان داشت: سالمندان بیشتر ارزش‌های اخلاقی و مذهبی را رعایت می‌کردند. با این حال، جوان‌ها بیشتر از سالمندان در اعتقاد به ارزش‌های مذهبی بازنمایی شدند. مورد دیگر اهمیت‌دادن به ثروت بود که این مسئله در میان جوان‌ها بیشتر مشاهده می‌شد. ویژگی‌ دیگر جوانان این سریال قانون‌گریزتر بودن آن‌ها بود، اما به طور کلی سطح قانون‌مداری در این سریال‌ها بسیار بالا بود. به غیر از ارزش‌های مذهبی، تغییرات ارزشی جزئی بوده، اما در حوزه مذهب نسل میانسال کمتر از جوانان پایبند به ارزش‌های مذهبی بازنمایی شده است. در مجموع باید گفت آن‌چه در جامعه مشاهده می‌شود، با آن‌چه در سریال‌ها بازنمایی شده، متفاوت بوده و باید دست‌اندرکاران رسانه ملی نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

محتوای دموکراتیک رسانه‌های اجتماعی
به گزارش مهرخانه، در ادامه این نشست دکتر تهمینه شاوردی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی به بیان سخنانی پیرامون موضوع «جوانان، خانواده و تلفن‌همراه هوشمند» پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود گفت: رسانه‌های جمعی وسایل ارتباطی دیداری، شنیداری و چاپی هستند که عموماً یک‌سویه بوده و در آن‌ها یک مخاطب فرضی داریم، اما در سال‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی وارد شده‌اند که به صورت تعاملی با مخاطبان خود در ارتباط هستند و محتوای دموکراتیکی دارند که درک درستی از نقش مردم را نشان می‌دهد. این رسانه‌ها در ایران بیشتر به شکل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و… هستند.

تفاوت‌های رسانه‌های اجتماعی با رسانه‌های جمعی
شاوردی ضمن بیان این مطلب که شکافی بین رسانه‌های جمعی و رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌های جمعی مانند روزنامه یا تلویزیون دامنه محدودتری دارند، اما رسانه‌های اجتماعی گسترده‌تر هستند. رسانه‌های جمعی کمتر در دسترس هستند، اما رسانه‌های اجتماعی فاصله زمانی و مکانی را از بین برده‌اند. رسانه‌های جمعی تولید محدودی دارند و استفاده محدودی هم خواهند داشت، اما رسانه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات را در زمانی بسیار کوتاه‌تر منتقل کنند. در رسانه‌های اجتماعی می‌توانیم به صورت هم‌زمان اتفاقاتی که در دنیا در حال وقوع است را مشاهده کنیم، اما رسانه‌های جمعی برای روند چاپ و انتشار، به زمان احتیاج دارند.

وی افزود: رسانه‌های جمعی یک‌سویه هستند و بازخورد ندارند، اما در رسانه‌های اجتماعی می‌توان هم‌زمان با دریافت پیام، بازخورد هم داشت. رسانه‌های جمعی معمولاً رسمی هستند و کنترل دولتی یا شبه‌دولتی بر آن‌ها اعمال می‌شود، اما رسانه‌های اجتماعی غیررسمی هستند. در رسانه‌های جمعی مخاطبان چندان مشخص نیستند، اما رسانه‌های اجتماعی مخاطبان خاص خود را دارند. در رسانه‌های جمعی سانسور به میزان زیادی وجود دارد، اما در رسانه‌های اجتماعی یا سانسور وجود ندارد یا محدود است. رسانه‌های جمعی براساس سیاست‌های کلان برنامه می‌سازند و به همین دلیل ممکن است محتوای آن‌ها مطابق با نیاز مخاطبان نباشد، اما در رسانه‌های اجتماعی محتوا براساس نیاز مخاطبان تولید می‌شود.

ایران همیشه از فعال‌ترین کشورها در فضای مجازی بوده است
شاوردی با بیان این مطلب که کشور ما در همه حوزه‌هایی که به فضای مجازی برمی‌گردد همواره از فعال‌ترین جوامع بوده است، اظهار داشت: در دهه ۸۰ در میان وبلاگ‌نویسان، زبان فارسی چهارمین زبان پس از زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و چینی بود که این مسئله علاقه ایرانی‌ها به فضای مجازی را نشان می‌داد. بعد از آن، چت‌روم‌ها آمدند که ایران در این زمینه نیز همیشه مطرح بود. ایران تنها کشوری بود که طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز حضور افراد در چت‌روم‌ها به صورت یکسان بود و این حضور قطع نمی‌شد. بعد هم ایرانی‌ها وارد فیسبوک شدند و در این محیط فعالیت کردند که شاخص‌ترین فعالیت‌ آن‌ها در سال‌های اخیر در فیسبوک توهین‌های بی‌سابقه‌ای است که به یک‌باره جمع بسیار زیادی از ایرانی‌ها علیه برخی از افراد انجام دادند.

برخی از دانش‌آموزان ایرانی سه یا چهار خط تلفن‌همراه دارند/ ساخت بیمارستان‌هایی برای ترک اعتیاد به اینترنت
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی بیان داشت: اخیراً مطالعات نشان داده ایرانی‌ها طی ۶ ماه اخیر در وایبر رتبه چهارم را داشته‌اند. این در حالی است که جمعیت کشور ما به نسبت کشورهایی مانند آمریکا و چین که رتبه‌های نخستین را دارند، بسیار کمتر است. در رابطه با نفوذ تلفن‌همراه نیز ۱۴۰ میلیون خط در اختیار جمعیت ۷۵ میلیون نفری ما قرار دارد که نشان می‌دهد بسیاری از ایرانی‌ها دو خط تلفن‌همراه یا بیشتر دارند که این مسئله در دنیا کم‌نظیر است. همچنین در پژوهشی که انجام دادیم متوجه شدیم حتی برخی از دانش‌آموزان سه یا چهار خط تلفن‌همراه دارند. تلفن‌همراه یک رسانه اجتماعی و نوعی هدایت‌کننده در جامعه ماست. رسانه‌های اجتماعی تعیین می‌کنند بحث‌های آینده ما چگونه باید باشد. آن‌طور که پیش‌بینی کرده‌اند تا حدود ۴۰ سال آینده بیمارستان‌هایی برای ترک اعتیاد به اینترنت ساخته می‌شود.

مراحل عصر تلفن‌همراه هوشمند
شاوردی با اشاره به این‌که در کشور ما از هوشمندبودن تلفن‌های همراه استفاده چندانی نمی‌شود؛ درحالی‌که می‌توان بسیاری از کارهای روزمره را به کمک آن انجام داد، اظهار داشت: عصر تلفن‌همراه هوشمند به سه مرحله تقسیم می‌شود. مرحله اول در سال ۱۹۹۳ بود که موبایل‌های هوشمند مخصوص سازمان‌های بزرگ استفاده شدند. مرحله دوم سال ۲۰۰۷ بود که مصرف عمومی از تلفن‌همراه مانند استفاده از ایمیل، سایت‌های اجتماعی، صوتی و تصویری، دسترسی به اینترنت و اتاق‌های گفتگو صورت گرفت. در مرحله سوم که سال ۲۰۰۸ بود، پیچیدگی‌های تلفن‌های هوشمند بیشتر شد و فن‌آوری بیشتر صفحه نمایش، مقاوم‌سازی در برابر ویروس‌ها، باطری‌های قوی‌تر و امکانات بیشتر، از جمله ویژگی‌های آن بود.

تفاوت دختران و پسران در استفاده از تلفن‌همراه
وی خاطرنشان کرد: مخاطبان بیشتر جوان بودند و شکاف نسلی بیشتر شد؛ زیرا ادبیات خانواده با ادبیات جوانان متفاوت بود و بسیاری از والدین متوجه کلماتی که فرزندانشان به کار می‌برند، نمی‌شوند. از سوی دیگر، پژوهش‌ها نشان می‌دهند پسران نسبت به دختران گرایش بیشتری به تلفن‌همراه دارند. با این وجود تلفن‌همراه آن‌ها در بسیاری از مواقع خاموش یا غیرقابل دسترس است. آن‌ها همچنین رقابت بیشتری برای نمایش تلفن‌های جدید خود دارند، اما زنان معمولاً تلفن‌همراه خود را در گوشه کیفشان قرار می‌دهند. البته گاهی زنان جوان در مکان‌های عمومی برای داشتن احساس امنیت بیشتر در مواقعی که تنها هستند، تلفن‌همراه خود را در می‌آورند.

ساختن هویت اجتماعی دلخواه در شبکه‌های اجتماعی
شاوردی با اشاره به هویت جوانان در شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شوند جوانان هویت‌های جدیدی برای خود تعریف کنند. مثلاً در چت‌روم‌ها اکثر جوانان خود را دانشجوی رشته‌های مهندسی یا پزشکی، ۱۸ تا ۲۵ ساله و ساکن منطقه پاسداران به بالا معرفی می‌کردند. در واقع، فضای مجازی فضای دومی ایجاد می‌کند که جوان در آن سعی می‌کند هویت اجتماعی که مایل است را بسازد. البته این ویژگی‌ها با بالا رفتن سن کاهش پیدا می‌کند و افراد ترجیح می‌دهند هویت اصلی خود را به نمایش بگذارند. مسئله دیگری که وجود دارد این است که تعداد اسامی در تلفن، تعداد پیامک‌ها و تماس‌های دریافتی نشان می‌دهد فرد وابسته به پایگاه اقتصادی و اجتماعی قوی‌تری است. این فضای مجازی در درون خانواده‌ها شکاف ایجاد کرده و افراد به تنهایی تصمیم‌گیری می‌کنند و به‌وسیله تلفن‌همراه برای خودشان یک حوزه فردی تعریف کرده‌اند.

اثر مثبت تلفن‌همراه برای زنان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی با تأکید بر تأثیرات مثبت تلفن‌همراه بیان داشت: یکی از اثرات مثبت تلفن‌همراه افزایش امنیت فردی در موقعیت نامناسب به‌خصوص برای زنان است و به آن‌ها احساس اعتماد به نفس و شادکامی می‌دهد. همچنین، کارهای بسیاری می‌توان به وسیله تلفن‌همراه انجام داد که باعث بهبود کیفیت زندگی شده است. افزایش ارتباطات اجتماعی از دیگر اثرات مثبت تلفن‌همراه است. سالمندان نیز با استفاده از تلفن‌همراه با فرزندانشان ارتباط بیشتری می‌گیرند و مشاهده می‌کنیم که گروه‌های وایبری در میان خانواده‌ها افزایش یافته است. کاهش فشار زمانی و برقراری تعادل بین زندگی خانوادگی و کاری نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت تلفن‌همراه است که البته ممکن است در برخی از خانواده‌ها منجر به عدم تعادل شود.

آثار منفی تلفن‌همراه
وی در رابطه با اثرات منفی استفاده از تلفن‌همراه گفت: افزایش بار کاری، افزایش احتمال تصادفات حین رانندگی، تغییر احساس تعلق از کار و خانواده به تلفن‌همراه، از جمله اثرات منفی استفاده از تلفن‌همراه است. با حضور تلفن‌همراه خانواده دیگر واحد اصلی ارتباطات نیست؛ زیرا قبلاً ارتباطات در جمع خانواده رد و بدل می‌شد، اما الان افراد اطلاعات خود را از طریق دوستان و شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند.

دانشجویانی که تلفن‌همراه خود را به حمام و دستشویی هم می‌برند
شاوردی اظهار داشت: سال گذشته پژوهشی انجام دادیم و در آن میزان وابستگی دانشجویان علوم ارتباطات دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی به تلفن‌همراه هوشمند مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که ۴۵ درصد دانشجویان تلفن‌همراه خود را در حمام و دستشویی همراه خود می‌برند. ۴۵ درصد از آن‌ها بدون این‌که نیازی داشته باشند، به هر بهانه‌ای گوشی خود را چک می‌کنند که نوعی وسواس است. ۴۸ درصد از این دانشجویان هنگام درس خواندن از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند که باعث کاهش تمرکز آن‌ها می‌شود. ۴۸ درصد هنگامی‌که تلفن‌همراه همراهشان نیست، احساس ناتوانی می‌کنند. ۴۲ درصد زمانی‌که با تلفن‌همراه صحبت می‌کنند، توجهی به اطراف ندارند. ۴۶ درصد از این دانشجویان اولین کاری که بعد از بیدارشدن انجام می‌دهند، چک‌کردن تلفن‌همراه است. ۴۷ درصد دانشجویان نمی‌توانند از تلفن‌همراه بدون اینترنت استفاده کنند. ۴۵ درصد از آن‌ها هنگام استفاده از تلفن‌همراه، کارهای شخصی خود را فراموش می‌کنند. ۴۳ درصد به دلیل نخواندن پیامک‌ها تمرکز خود را از دست می‌دهند. ۵۰ درصد توهم شنیدن صدای زنگ تلفن‌همراه را دارند. ۴۴ درصد استفاده از موبایل را به بودن در جمع دوستان ترجیح می‌دهند.

b39daad130742ex

شماتت خانواده برای استفاده مکرر از تلفن‌همراه
وی افزود: ۵۳ درصد از دانشجویان زمانی‌که کیف یا لباس می‌خرند، به داشتن جای مناسب برای موبایل فکر می‌کنند. برای ۴۵ درصد از این دانشجویان پیش آمده است که هنگام عبور از مسیری به خاطر استفاده از موبایل مسیر خود را اشتباه رفته‌اند. ۳۷ درصد به دلیل استفاده از تلفن‌همراه به صورت مکرر مورد شماتت خانواده قرار گرفته‌اند که این مسئله شکاف بین نسلی را تشدید کرده است. ۴۶ درصد به دلیل استفاده مکرر از تلفن‌همراه در انگشتان دست خود احساس بی‌حسی دارند. ۵۳ درصد مجبور شده‌اند به دلیل استفاده زیاد از گوشی تلفن‌همراه به دفعات باطری تلفن خود را عوض کنند. ۴۱ درصد هنگام استفاده از تلفن‌همراه در معابر به دیگران طعنه زده‌اند. همچنین، ۳۴ درصد زنان و ۴۵ درصد مردان به موبایل دیجیتال وابسته هستند.

دووجهی‌بودن پدیده‌های دنیای مدرن
به گزارش مهرخانه، سخنران آخر این نشست دکتر مهرداد ناظری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بود که سخنانی با موضوع «تلفن‌همراه، عاطفه و خانواده» ایراد کرد. وی ضمن بیان این مطلب که زمانی که از تلفن‌همراه بحث می‌شود، باید ببینیم فلسفه حضور موبایل در زندگی ما چیست، عنوان داشت: بحث درباره تلفن‌همراه بسیار پیچیده و دووجهی است؛ از سویی شیرین و بخشی از زندگی ما است، اما از سوی دیگر مخاطراتی برای ما ایجاد می‌کند که می‌تواند مانند هر بمب اتمی مخرب باشد. این وجهه پارادوکسیکال از ویژگی‌های پدیده‌های دنیای مدرن است و باید این ویژگی را در تحلیل‌های خود مدنظر داشته باشیم.

بازتولید معانی فرهنگی یک کشور به وسیله تلفن‌همراه
وی خاطرنشان کرد: تلفن‌همراه از غرب آمده و بخشی از تمدن غرب است و طبیعی است که ماهیت غربی را منتقل کند. به همین دلیل نمی‌شود گفت من از این پدیده به شیوه خودم استفاده می‌کنم؛ زیرا این وسیله اثر ارزشی و معنایی خود را با خود می‌آورد. وقتی در یک دنیای جهانی‌شده تلفن‌همراه وارد زندگی ما شد، نمی‌توانیم بگوییم دیگر نباشد؛ زیرا در این‌جا جغرافیای خود را از دست می‌دهد. موبایل بخشی از یک تمدن است که تحولات خاصی را همراه با خود می‌آورد، اما وقتی شما به عنوان یک ایرانی از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید فضای محتوایی آن را تغییر دهید و مثلاً برای دوست خود شعر حافظ بفرستید. در واقع، تلفن‌همراه به مرور فاقد جغرافیا می‌شود و می‌تواند بازتولید معانی فرهنگی یک کشور را داشته باشد.

آسیب‌ها را باید در جامعه و خانواده جستجو کرد؛ نه در تکنولوژی
ناظری با اشاره به این‌که ما باید در جامعه به دنبال آسیب‌ها بگردیم نه در فن‌آوری، اظهار داشت: وقتی خانواده دچار آسیب شده و گفتگوی مثبت حاکم بر آن از بین رفته است، فقط به دلیل وجود تلفن‌همراه نیست، بلکه باید آسیب را در خانواده و جامعه جستجو کرد. قبلاً فاصله نسل‌ها با هم یک دهه بود، اما الان مفهوم نسل عوض شده و بین نسل‌ها در عرض یکی دو سال اختلاف وجود دارد. رابطه دختر و پسر و مفهوم عشق و آسیب‌های مربوط به آن را نیز باید در جامعه دید. وقتی جوانی هیچ شناختی از جنس مخالف نداشته باشد، طبیعی است که با ورود به شبکه‌های اجتماعی دچار تعارض شود و دیدن یک عکس او را احساساتی و وارد یک رابطه نادرست کند.

ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه عشق‌ورزیدن
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در ادامه گفت: ما چقدر روی فرهنگ عشق‌ورزی کار کرده‌ایم؟ در جامعه سنتی و اسطوره‌ای ما هم در این خصوص مشکلاتی وجود دارد. مثلاً فرهاد کوه‌کن یک‌بار شیرین را دید و از عشق او آواره شد و به کوه‌کنی روی آورد، اما اگر او در جامعه امروز بود باید می‌گفتیم دچار جنون شده است؛ چون این عشق نیست. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و کارهای ریشه‌ای صورت گیرد. به قول اریک فروم باید عشق را آموزش داد؛ چون عشق مانند هنر است. وقتی آموزش وجود ندارد، نمی‌توان انتظار استفاده درست از اینترنت و موبایل را داشت. ما دچار پدیده تأخر فرهنگی نیز هستیم. آخرین دستاوردهای تکنولوژی را وارد می‌کنیم، اما نحوه استفاده صحیح از این تکنولوژی‌ها چه می‌شود؟

وی ضمن بیان این مطلب که تلفن‌همراه در دست انسان هوشمند و خلاق می‌تواند تحول ایجاد کند، بیان داشت: مهم‌ترین خطر تلفن‌همراه از بین رفتن فضای خصوصی افراد است. یکی از بالاترین آمارهای مراجعه‌کنندگان به پلیس فتا کسانی هستند که از عکس‌های آن‌ها سوءاستفاده شده است. ما اگر می‌خواهیم جوانان در فضای مجازی آسیب نبینند باید به آن‌ها آموزش بدهیم که قرار نیست در یک رابطه عاشقانه فردیت خود را از دست بدهند، بلکه باید به عنوان دو انسان آزاد با هم تعامل داشته باشند. الان تلفن‌همراه برای زن و شوهرها وسیله کنترل یکدیگر است؛ درحالی‌که می‌تواند وسیله‌ای برای تعامل عاطفی باشد.

بیشترین پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود جوک است
ناظری عنوان داشت: پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود بیشتر جوک است که این جوک‌ها عامل تعارض و تفرقه‌افکنی، ضدقومیتی و آسیب‌زا هستند. بیشترین گروه‌های شبکه‌های اجتماعی هم گروه‌های جوک هستند. پیام‌های عاشقانه ۴.۹ درصد و پیام‌های کاری نیز ۱۷ درصد کل پیام‌ها را تشکیل می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در خاتمه گفت: ما تحقیقی پیرامون اثرات فرهنگی و اجتماعی ۳G در ایران انجام دادیم. در این تحقیق مشخص شد که یکی از کارکردهای اصلی موبایل بازی است، اما مهم این است که این بازی چگونه و چه زمانی انجام می‌شود. برخی از این بازی‌ها قوه خلاقیت فرد را پرورش می‌دهد و برخی نیز خشونت را در فرد تقویت می‌کند. ما باید برای استفاده از تلفن‌همراه خرد ارتباطی را تقویت کنیم و سطح آگاهی دیجیتالی را بالا ببریم.

شماره مطلب از مأخذ۱۷۸۴۹

لینک کوتاه :


برچسب :

, , , , , , , |