مبانی و منابع حقوق اداری در اسلام و حقوق موضوعه
- دسته بندی : مقالات
- انتشار : 16 می 2019
- مدت مطالعه :
- 16639 بازدید
مبانی و منابع حقوق اداری در اسلام و حقوق موضوعه
به نحو کلی منابع حقوق اداری را به قانون، رویه قضایی، عرف و دکترین حقوقی تقسیم کرده اند.
تقسیم بندی منابع حقوق اداری:
- منابع مستقیم یا مدون
- منابع غیر مستقیم یا غیر مدون
روش های استنباط احکام از وحی (منبع حقوق در اسلام) در نظام حقوقی امامیه (تشیع)
- کتاب
- سنت
- اجماع
- عقل
منبع مستقیم و مدون حقوق اداری به ترتیب:
- قوانین و مقررات
- فرامین رهبری در قالب سیاست های کلی نظام
- قوانین عادی یا مصوبات مجلس
- مقررات در حکم قوانین عادی (مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و …)
- معاهدات و عهدنامه ها (کنوانسیون مبارزه با حقوق اداری و …)
- مقررات دولتی (مهمترین منبع مستقیم و مدون به لحاظ میزان و کاربرد در نظام اداری) = قانونگذاری تفویضی
تعریف مقررات دولتی:
آن دسته از مصوباتی که به وسیله مراجع صلاحیت دار به غیر از مجلس وضع می شوند (آیین نامه-اساسنامه-نظامنامه-تصویبنامه-دستورالعمل-مصوبه)
نکته : مقررات دولتی به لحاظ سلسله مراتب بعد از قوانین قرار دارند.
چرا قانونگذار در اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی تصویب برخی از مقررات را به دولت تقویض نموده است؟
- دلایل حقوقی
- تخصیص صلاحیت عام مجلس
- صلاحیت شوراهای اسلامی (صلاحیت وضع مقررات صرفا در امور محلی)
- مصوبات آزمایشی
- مدیریت قوه مجریه (توسط رئیس جمهور و مسولیت اجرای قانون اساسی)
- صلاحیت تفویضی (وضع آیین نامه و تصویب نامه توسط هیات وزیران)
- دلایل فنی
- فراوانی امور عمومی
- طولانی بودن فرآیند قانونگذاری
- تخصصی بودن برخی امور
- دلیل سیاسی (اینکه مجلس در برخی امور مانند هدفمند کردن یارانه ها، افزایش قیمت بنزین و .. وضع قانون را به دولت واگذار می کند چون ممکن است به علت نتایج نامناسب و مقبول نبودن چنین طرح هایی در بین مردم، نمایندگان مجلس زیر سوال برود و این از نظر وجهه سیاسی برای مجلس مناسب نیست)
انواع مقررات:
- اساسنامه
- آیین نامه(نظام نامه)
- تصویب نامه
- دستورالعمل
- بخشنامه
- مصوبه
اساسنامه
مقرراتی است که ضمن بیان مردا و قصد موسس به تنظیم امور داخلی یک سازمان و تشکیلات آن می پردازد.
نکته : مجلس می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، و موسسات دولتی را به هیئت وزیران واگذار نماید.
آیین نامه
بدون وجود آیین نامه امور اداری مختل شده و عدم اطلاع از آنها حقوق اداری را نامفهوم می کند. آیین نامه همانند قانون ایجاد حق و تکلیف می کند و ویژگیهای قانون را در بردارد.
انواع آیین نامه:
- آیین نامه های اجرایی قانون : آیین نامه هایی که در راستای اجرای قانون وضع می شوند و مکمل قانون اند
- آیین نامه اجرایی تکمیلی : اگر قانون به صراحت قوه مجریه را به تهیه ی تصویب مقررات اجرایی مکلف کند
- آیین نامه اجرایی ارتجالی : اگر قانون در زمینه وضع آیین نامه ساکت باشدو قوه مجریه بدون تصویب مقررات اجرایی امکان اجرای قانون را نداشته باشد.
- آیین نامه های مستقل : این مقررات مبتنی و مستند بر قانون خاصی نبوده و در راستای انجام مسئولیتهای ناشی از مدیریت امور یا برای انجام وظایف اداری یا قضایی توسط مراجع قانونی وضع می شود.
نکته : صلاحیت وضع آیین نامه های اجرایی از قوانین موجود و مصوب پارلمانی ناشی می شود و صلاحیت وضع آیین نامه های مستقل از صلاحیت های اداری، قضایی و یا مسئولیت ناسی از آنها حاصل می شود.
- آیین نامه های سازمان دهنده : مقرراتی که تشکیلات و ساختار دستگاهای اجرایی را معین می کند.
- آیین نامه های انتظامی : مقرراتی که در راستای صلاحیت های پلیسی اداره و بیشتر به منظور برقراری نظم عمومی، آسایش و بهداشت عمومی، امنیت و آرامش عمومی وضع می شوند مانند : آیین نامه راهنمایی و رانندگی، آیین نامه نظارت بر امکن عمومیف آیینامه نظارت بر تارنماهای اینترنتی و مقررات فیلترینگ.
- آیین نامه های جایگزین قانون :
نکته : اصل ۱۳۸ ق.ا : تنطیم سازمانهای اداری را از وطایف هیئت وزیران دانسته است.
نکته : دوره فترت به زمانی گفته می شود که پارلمان منحل شده و یا دوره قانونگذاری پایان یافته است.
در دوره فترت وظیفه قانونگذاری بر عهده قوه مجریه است که به این مصوبات آیین نامه های جایگزین قانون اطلاق می شود.
نکته: در قانون اساسی ایران دوره فترت پیش بینی نشده است و براساس اصل ۶۸ ق.ا در صورت عدم تشکیل مجلس جدید، مجلس سابق همچنان به کار خود ادامه می دهد.
مقررات در حکم قانون:
مصوبات شوری انقلاب اسلامی
مصوبات شورای عالی اقلاب فرهنگی
مصوبات شورای عالی امنیت ملی
مصوبات مجمع تشخیث مصلحت نظام
نکته : مقررات در حکم قانون به موجب مصوبه پارلمان و مراجع هم شان مجلس قابل نسخ و اصلاح می باشد اما مقررات جایگزین قانون، پس از رفع دوره فترت بوسیله مصوبات دولت قابل نسخ و اصلاح می باشد.
تصویب نامه
مقرراتی که جنبه کلی و عمومی ندارد و ناظر به موارد خاص و مشخص بوده و اغلب از طرف مراجعی همچون کمسیونها، شوراها و هیئت ها وضع می شوند.
دستورالعمل
مقرراتی که روش های اجرایی و شیوه های عملیای قوانین و سایر مقررات را مشخص می کنند
نکته : دستورالعمل ها اصولا واجد حق و تکلیف نبوده بلکه صرفا فنون و شیوه های اجرایی را مشخص می کنند.
تصمیمات و مصوبه ها
معمولا به هر نوع مقررات لازم الاجرا مصوبه اطلاق می شود مانند مصوبه شورای عالی امنیت و …
تصمیمات به مصوبات فردی اطلاق می شود مانند تصمیمات نماینده و نمایندگان ویژه رئیس جمهور
بخشنامه = متحدالمال
مقررات و دستوراتی است که دستگاهای اجرایی و مقامات آنها به کارکنان خود صادر می کنند.
نکته : بخشنامه ها به دلیل برخوردار نبودن از حق تکلیف برای مردم، در خارج از اداره بویژه در محاکم قابل استناد نمی باشد.
مراجع صالح برای وضع مقررات:
- مراجع عام
- هیات وزیران : اصولا مقرراتی را تصویب می کنند داری قواعدکلی هستند و کلیه موسسات و نهادهای عمومی و مردم را در بر می گیرد.
- کمسیونهای متشکل از چند وزیر : در حوزه صلاحیت خود مقررات وضع می کنند و برای اجرا باید به تایید رئیس جمهور برسد
- هر یک از وزرا : در حدود صلاحت خود و در مسائل وزارتخانه خود مقررات مربوز را وضع می کنند (آیین نامه های وزارتی)
- مراجع خاص
- رئیس قوه قضاییه : مانند ایین نامه زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی
- شوراها : مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در چارچوبب قوانین کشور و شرع باشد.
- سایر نهادها (مانند: مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری)